vrijdag 11 april 2008

marketing naar nieuwe werknemers ook een vak

Elk bedrijf gebruikt marketing om met haar klanten te communiceren. Je laat weten wat een geweldig product je hebt en je hoort wat er leeft in de markt. Maar er zijn nog maar weinig bedrijven die de communicatie met hun toekomstige werknemers net zo serieus nemen. In de huidige krapte op de arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker om nieuwe mensen te vinden en binnen te halen. Serieuze marketing richting je werknemers van de toekomst is noodzakelijk om je te onderscheiden van de concurrentie.

Wat moet je dan doen?
  1. Bedenk wie je wilt hebben. Wees daarin creatief en realistisch. We willen allemaal de ervaren duizendpoot die niets kost, maar daar lopen er niet heel veel van rond. Denk ook eens aan mensen die nog op school zitten of juist 50 plussers. Of richt je op vergelijkbare vakgebieden waar een kleine omscholing nodig is.
  2. Bedenk wat de behoeften zijn van die mensen. Willen ze een hoog salaris of willen ze thuis kunnen werken? Willen ze een bedrijf met een hippe uitstraling of willen ze kunnen fietsen naar hun werk?
  3. Bedenk wat je deze mensen te bieden hebt
  4. Bedenk hoe je ze kunt bereiken. Ga daarbij buiten de gebaande paden van advertenties en banensites. Bijvoorbeeld door te werven via vrienden van huidige werknemers, via klanten en relaties, door het geven van feestjes of het spreken op seminars en dergelijke.

Ja het is extra werk, want je hebt nu twee marketingplannen nodig, maar zonder goede mensen geen succesvol bedrijf.

Geen opmerkingen: