woensdag 21 januari 2009

Tien acquisitietips voor creatieve bedrijven

Ik geef vaak creatieve bedrijven advies over hoe ze zich beter in de markt kunnen positioneren en hun verkoop serieuzer kunnen oppakken. Hieronder tien tips voor betere acquisitie die ik pas aan een ontwerpbureau heb gegeven:

  1. Als je je ambitie waar wilt maken moet je bereid zijn om zaken anders aan te pakken dan je tot nu toe hebt gedaan.
  2. Wees niet te bescheiden! Wees trots op wat je bereikt hebt en wat je kan, en deel dat zoveel mogelijk met anderen. Zolang je daarin realistisch en oprecht bent, zul je niet arrogant overkomen.
  3. Zorg voor een elevator pitch: je moet in een paar zinnen kunnen vertellen wat jullie doen en wat jullie bijzonder maakt.
  4. Houdt bestaande contacten warm door regelmatig te bellen of mailen. Dat gaat het makkelijkst als er een concrete aanleiding is. Je hebt bijvoorbeeld een nieuwtje dat voor die partij interessant is of er is nieuws over jullie bedrijf. Dit laatste neemt dan meestal de vorm van een nieuwsbrief aan. Een nieuwsbrief is natuurlijk ook een goede manier om te laten zien wat jullie kunnen.
  5. Ook koude acquisitie wordt warmer als er een concrete aanleiding is. Je hebt bijvoorbeeld gehoord dat een reclamebureau een leuke opdracht heeft binnengesleept, dan kun je ze daarmee feliciteren en vragen of ze nog werk uit te besteden hebben.
  6. Stuur persberichten over projecten die vernieuwend zijn naar relevante media.
  7. Biedt overal aan om presentaties te geven.
  8. Wordt lid van relevante netwerken. Daarin heb je twee keuzes: kennisnetwerken en acquisitienetwerken. In de eerste spreek je met vakgenoten, in de tweede met potentiƫle klanten.
  9. Bekijk welke projecten uit je huidige portfolio het meest interessant zijn, waarvan je er meer zou willen hebben. Probeer deze projecten onder de aandacht te brengen bij vergelijkbare opdrachtgevers.
  10. Beschouw jezelf als opdrachtgever. Je bent creatief genoeg om in staat te zijn goede acties te verzinnen voor jullie doelgroep. Bedenk wie je als klant wilt en wat je hen wilt vertellen en ontwikkel daar een mooi concept voor.

Geen opmerkingen: