vrijdag 5 februari 2010

Innovatieve ICT mist slagkracht

In Nederland zijn ontzettend veel jonge creatieve ICT bedrijven met echt vernieuwende ideeen en innovatieve producten. Het probleem bij zulke bedrijven is echter dat hun talenten zich vooral op het technische en innovatieve vlak bevinden. Maar een innovatie is pas een innovatie als het daadwerkelijk gekocht en gebruikt wordt door echte klanten. Daarvoor is commerciele slagkracht nodig die vaak ontbreekt.

De meest succesvolle ICT bedrijven uit mijn adviespraktijk hebben een mooie mix van compagnons: technisch, commercieel en liefst ook iemand die organisatorisch een beetje handig is. Dit is echter geen succesrecept met 100% slaagkans. Want ook als die mix er is moet er vaak nog het nodige werk verzet worden om samen een cultuur neer te zetten en goed onderling te communiceren. Ik heb genoeg klanten met de nodige wrijvingen tussen technische en commerciele directieleden.

Hier kan overigens prima aan gewerkt worden. Ik heb bijvoorbeeld een klant met een zeer innovatieve dienstverlening die groeit als kool. De commerciele man is meestal buiten de deur met klanten aan het praten, de twee achterblijvende compagnons blijven mokkend met een veel te hoge werkdruk achter. Dit probleem is opgelost met twee intensieve sessies onder mijn begeleiding, wat heeft geresulteerd in een aantal praktische werkafspraken maar ook een visiedocument die richting geeft aan beslissingen op de lange termijn.

Geen opmerkingen: